Diarienr. 036-2019
Elprovfiske och nätprovfiske enligt Naturvårdsverkets, Fiskeriverkets/Havs- och Vattenmyndighetens anvisningar och gällande Svensk Standard samt fiskfysiologiska undersökningar i naturen
Generell information
Syftet var att genom provfiske (el och nät-provfiske samt undervattensdetonationer för yngelinsamling), i enlighet med svenska riktlinjer från olika myndigheter (se nedan under Övriga kommentarer), genomföra fysiologiska undersökningar samt studera tillståndet i ett vattendrag eller en sjö/kustområde. Resultaten ligger till grund för bedömning hur utsläpp eller föroreningar kan påverka fisken. Detta krävs av tillståndsmyndigheterna i samband med prövning av tillståndsansökningar då även eventuell påverkan på befintliga naturvärden bedöms om den är acceptabel eller inte.
Antal sökta djur och antal använda djur
Ansökan gällde för 100 000 fisk (ben och brosk-fiskar) fria i naturen vilket innebär att försöksledaren sökt undantag från 10 kap. 6 § andra stycket (SJVFS 2019:9).
Total användes 28 099 fiskar under tillståndets giltighetstid. Den retrospektiva svårhetsgraden fördelas enligt följande:
Terminal organ 1909, Ringa 12591 och avsevärd 13 599. Ingen rapportering av vilka arter som undersökts lämnas.
I denna typ av studier är det svår att skilja på avbrytningspunkt och slutpunkt, försöksledaren anger en avbrytningspunkt på 2 timmar för elfiske och 12 timmar för nätfiske som troligen mer utgör slutpunkten då man inte har möjlighet att kontrollera individer som fastnar i näten kontinuerligt eller ens med jämna mellanrum.
Bedömning av svårhetsgrad
Försöksledaren klassade ansökan i graden måttlig men den regionala nämnden beslutade att klassificera tillståndet i graden avsevärd svårhet baserat på nätfiskedelen av tillståndet där fisken kan sitta fast under lång tid och även avlida innan näten tas upp.
Måluppfyllelse
Försöksledaren anger att man uppnått målsättningen då man tagit fram information om miljögifter i fisken på olika ställen, denna information kan användas av olika myndigheter, främst Havs och Vattenmyndigheten för att vidta åtgärder (minska utsläpp eller öka reningen av vatten) där det anses behövas. Man har inte publicerat dessa resultat.
3R
Provfiske är standardiserade och beslutas av Havs- och vattenmyndigheten samt Internationella (EU) krav.
Provfiske går idag inte att ersätta med andra metoder. Man följer standardiserade protokoll och metoder för att möjliggöra utvärdering och jämförelser över tid vilket gör det svårt att hitta likvärdiga alternativ.
Man har börjat använda mätrör vid elfiske vilket gör att hanteringen av fisken både blir mindre och snabbare, vilket i sin tur gjort att man inte behöver bedöva fisken en extra gång. Mätröret kortar således ned hanteringen och stressen blir mer kortvarig för fisken.
Det är också bra att skugga och syresätta hinkar som fiskar hålls i och att inte använda onödiga medel på händerna vid hantering.
Övriga kommentarer
- Detta är en utvärdering av ett etiskt tillstånd plus en tilläggsansökan.
- Nationella och internationella (EU) som styr provfiske.
- Havs- och vattenmyndighetens författningssamling (HVMFS 2013:19) sid 69, 77.
- God vattenkvalitet i Europa (EU:s vattendirektiv) - Miljöbalk (1998:808) - 5 kap - 2§.
- Vattenförvaltningsförordning (2004:660) 7 kap.
- Förordning (2017:868) 6§.
- Provfiske i sjöar Version 1:4, 2016-09-08
- Provfiske i Östersjöns kustområden - Djupstratifierat provfiske med Nordiska kustöversiksnät Version 1:3 2015-07-07
- Fisk i rinnande vatten - Vadningselfiske Version 1:8 2017-04-25
- Undersökningarna har gjorts av en ett företag, Pelagia Nature & Environment AB och ansvarig veterinär har varit anställd på Jordbruksverket.
Etablerad rapportstandard
PREPARE planering | ARRIVE publikation | Annan | Nej |
---|---|---|---|
X |